fredag 29. februar 2008

Sosialesystemer

 

Gruppa fikk i oppgave å sette inn ulike situasjoner fra problemstillingen i et system der virkning og årsak har en sammenheng. Sammenhengen kan være komplisert eller klar, kompleks eller kaos.

Kompleks sammenheng mellom årsak/virkning

Komplisert sammenheng mellom årsak/virkning

 

 

Kaos sammenheng mellom årsak/virkning


Klar sammenheng mellom årsak/virkning

 

 

sqweeseeeeeeeeeeeeeez

Jeg har som tidligere nevnt prosjekt arbeide hvor jeg har latt elevene selv velge graden av ikt bruk i oppgaveløsningen, dette har jeg gjort for å la elevene i etter kant av oppgaven dele erfaringer av hvilke metoder som egner seg best til en mappe innlevering, videre fungerer dette også som en veiledning og "gullerot" for mine koleger som kansje vil lære mere om bruk av ikt(blogger, Doc....)

Jeg møter også lite motstand fra ledelsen på å benytte tid til å veilede mine koleger på dette .

Begge disse områdene områdene ligger mellom komplekst og komplisert  sammenheng, mellom årsak/sammenheng

cognitive edge skriver mere om dette og Bruce McKenzie

1 kommentar:

Mette Raaholt sa...

Jeg erfarer vel også at egentlig er det ikke ledelsen som bremser. Det er mine kollegaer som synes at alt med IKT er flott så lenge det ikke tar for mye tid. Men det tar tid når man skal sette seg inn i data. Timer og netter flyr... og datatrøbbel er endel av pakka. Sånn er det bare. Det kommer en ikke unna, tror jeg. Jeg kan ikke si at kollegaene mine skal kunne spare tid på å bruke data i første omgang.