mandag 5. mai 2008

Pedagogisk bruk av hypertekst

Dette er en setning som har blitt gjenntatt flere ganger, men det var først på siste samling jeg forsto forskjellen mellom hypertekst og hyperlink. Det er det men anvender hyperlinker i en tekst for å få denne kortere, men sammtidig mere brukervennlig i og med brukeren selv kan velge i hvilken grad han ønsker å benytte seg av hyperlenkene, disse kan vi egentlig sammenligne med så kalt Semantiske nettverk.

Dette er ikke linjær tekst og med det mener jeg at den har flere mulige veger å kunne ta leseren på bakgrunn av leserens valg og de muligheter han blir gitt

Denne informasjonene har jeg funnet hos Informasjonsdesign for digitale medier  de sier at det er tre aspekter ved en hyper tekst

  1. Først orienterer brukeren seg ut fra kjennskap til visuelle kjennemerker.
  2. Senere blir hun i stand til å stake ut en kurs fra et punkt til et annet.
    • Ingen av disse forutsetter imidlertid særlig stor kunnskap om det miljøet leseren navigerer i.
  3. Det siste nivået innebærer imidlertid en overordnet oversikt og forståelse.
    • Brukeren vet hvor hun til enhver tid befinner seg og kan planlegge en reise langs en bestemt rute.
    • Det krever en generell forståelse av hvor man kan finne ønsket informasjon.

På det første nivået er brukerens referanseramme selvsentrert og begrenser seg til det som kan observeres på det stedet hun til enhver tid befinner seg. Dette utvikler seg så gradvis inntil en har oppnådd en forståelse som inkluderer alle deler av informasjonsmengden.

(kilde: Informasjonsdesign for digitale medier av Jon Hoem lastet ned 05.05.08 kl 22:30 og  Hypertext: A Psychological Perspective)

 

Her er det altså jeg som forfatter av en tekst som må ha en konkret tanke bak lenkene og hva jeg ønsker at du som leser skal gjøre, og om du som leser er interesert i tillegsopplysningene og om lenkene er såpass gode og utfyllende at du fortsetter å lese, og ikke lenker deg ut og bort fra mitt dokument.

Ingen kommentarer: