mandag 5. mai 2008

Kunnskap, informasjon, læring og teknologi

Vi har siden i høst jobbet i klassen for en felles begrepsforståelse for målene til denne modulen.

jeg har valgt å se på de forskjellige målene og bryte dem ned for å belyse min mål oppnåelse i refleksjonsnotat 2, og da med kunnskap, informasjon, læring og teknologi som utgangspunkt

Studentene skal etter endt emne kunne:
- innhente, analysere og vurdere nye digitale læringsressurser.

For å innhente nye digitale læringsressurser har jeg benyttet meg aktivt av:

Detter er gode metoder til å utnytte internettets egne verktøy til å oppdatere meg, denne måten å jobbe på blir ofte kalt web 2.0.

Dette inne bærer at jeg ikke lenger behøver lete etter det som interesserer meg på nettet men kan få beskjed av nettet når det er noe nytt. Dette inne bærer at jeg i større grad en tidligere må kunne beherske flere nettbaserte ressurser en tidligere.

Kanskje ikke noe problem for meg som er intresert i IKT men hva med de som ikke er det? Det er en generell oppfatning at ungdommen i dag er interessert i IKT dette er ikke den samme oppfattelsen jeg kan registrere med egne elever. Riktig nokk er de veldig glade for å få pc på skolen men det å kunne bruke denne til annet en å se filmer på You Tube, eller chatte på Nettby er det kun få tallet som kan. Dette innebærer at jeg som faglærer er nødt til å bruke tildels store deler av min undervisning for at mine VG2 elever skal kunne benytte dette fullt ut, dette er tid som jeg vil kunne frigjøre senere på året, da elevene vil ha mye mere omfattende kompetanse på nettbaserte redskaper og en bredere og lettere tigjengelig dokumentering av sitt arbeide, som er samlet i gode utfyllende mapper, som de vil kunne bruke lenge etter de er ferdige på skolen.

Analysering og vurdering av nye digitale lærings ressurser er en kontinuerlig prosses, det blir mere og mere viktig med gode ressurser som er tilpasset brukeren, med det mener jeg at de skal være så enkle at jeg kan ta de i bruk nesten med en gang, er det noe som er vanskelig å forstå og sette seg inn i hopper brukeren bare over det eller velger et annet alternativ.

Jeg velger bare å ta for meg dette første målet og reflektere mere over dette da alle målene har blitt utfyllende tatt for seg i refleksjonsnotat 2

Jeg jobber også til daglig i kunnskapsnettverk  dette er feks blogg, google doc, Wiki el der men samler flere personer, som deler på ressurser om kring et gitt emne.

om man da jobber via feks nettet kan man drive kunnskapsutvikling ved bruk av IKT

Kollokviegruppen min er et slikt kunnskapenettverk hvor vi benytter forskjellige nettbaserteverktøy for å dele på kunnskap og veilede hverandre underveis.

Jeg er også med å starte ett nettverk på fronter i Hedmark der vi som yrkesfaglærere innen hotel og restaurant-fag skal legge inn og dele arbeidene våre, dette for å komme mangelen på skikkelige lærebøker etter kunnskapsløftet i møte, samtidig som det er store ubenyttede ressursesr i oss om vi bare samler arbeidene våre.

Ingen kommentarer: