mandag 5. mai 2008

Problemstilling

"Hvordan engasjere og interessere kolleger og ledelse til å ta i bruk og samhandle om nettbaserte læringsressurser?"

Her velger jeg å ta oppgaven et stykke videre fra AVIK 6300

Det er forliten bruk av IKT i undervisningen i 2007, det er så mange som 3 av 4 lærere som ikke benytter IKT i sin undervisning, med dette som bakgrund valgte jeg min problemstilling.

Jeg har benyttet forskjellige innovasjons prinsipper for å få engasjert og motivert mine kolleger til å ta i bruk IKT i større grad en det som er tilfellet, dette er en jobb som jeg ikke har fullført og ikke kan måle suksessen av enda.

Jeg har fått tildelt lite ressurser til gjennomføringen av mitt innovasjons arbeide men har benyttet litt av team møtet tiden til å vise og forklare bruken av enkelte nettressurser som Blogg og Google doc. Jeg er allerede en ressursperson på mitt team og det er ofte jeg som hjelper mine kolleger på teamet med enkle dagligdagse problemer på pc. Dette benytter jeg aktivt til å øke motivasjonen og nysgjerrigheten, jeg viser også hva jeg selv gjør med mine elever og hva de får til, og passer på å fortelle om de forskjellige verktøyene jeg bruker for å gjøre min hverdag enklere så fort jeg hører at de uffer seg over mye papir, retting, prøver osv.

Dette er en langsom måte å dytte på, men den gir resultater i kolleger som er interessert sjøl og vill lære mere om bruken, i stedet for å dytte dem ut på noe de ser liten bruk eller nytte av.

Ingen kommentarer: