tirsdag 26. februar 2008

Dag 2 i prosjektet på Sentrum vgs

I dag informerte jeg elevene ved oppstart at det var mulighet for å få en innføring i blogger og Windows live Writer.

jeg la et lite press på elevene ved å forklare fordelene jeg så med denne måten å jobbe på, ved at de da kunne jobbe hjemme i fra om de ønsket det men at jeg ville kreve dokumentasjon av det nettstøttede sammarbeidet, til min glede var det da flere elever som med et smil og et litt fandenivolsk blikk proklamerte MSN, og med et sjokkert ansikts uttrykk fikk bekreftet at dette var en god ide og at de bare kunne legge loggen fra MSN i et goggle doc feks og på den måten dokumentere.

Det var to elever som ville lære om dette og jeg satte i gang med å veilede i oppstart av blogger og WLW, tror kansje jeg var litt vell entusiastisk og kansje overkjørte elevene med informasjon og vellmente råd, så jeg lot de få velge selv hvordan de ønsket å gjennomføre resten av dagen.

Men til min store glede så er det flere elever som har sett nytten av denne måten å jobbe og dele dokumenter på, disse er positive til denne formen av arbeide.

Det var også to elever som prøvde seg på Wetpaint men ga opp da dette var for komplisert for dem og jeg ikke hadde muligheten til å veilede dem skikkelig.

Jeg har valgt å la elevene selv velge i hvor stor grad de ønsker å gjennomføre oppgaven elektronisk/IKT, slik at de kan få vise hver andre hvordan de har gjennomført oppgaven og dele erfaringer med medelever.

Dette for å skape en motivasjon for denne måten å jobbe på og slik at vi ved slutten og gjennomgangen av prosjektene kan se hvor greit og ryddig det kan gjøres uten å gjøre dobbelt arbeide.

Jeg skal jobbe videre med å finne teorier og begrunnelser for mine valg.

1 kommentar:

Mette Raaholt sa...

Det er utrolig gøy å se hvordan motivasjonen vokser hos elevene når de får lov til å levere dokumentasjon på en måte som de behersker eller synes er gøy. Jeg ser også at mange elever blir litt forbauset over at de får lov til å bruke blogger og msn. Jeg er litt spent på læringen her, og om de blir fristet til å bare spille nettspill!