mandag 21. april 2008

Hvordan drive kunnskapsutvikling ved bruk av IKT?

Hva er kunnskapsutvikling? Jeg tolker det som læring, at man utvikler kunnskap om et gitt emne er det samme som å lære seg noe.

og da å drive kunnskapsutvikling ved bruk av IKT? må bli hvordan benytte IKT som et læringsredskap i undervisningssituasjoner for å kunne lette læringsutbyttet.

Her har jeg i stor grad benyttet meg av blogger som presentasjonsform og tillegsprogrammer for å hjelpe utformingen, og lette bruken av blogg som et presentasjons medium.

Det å benytte blogger, Google Doc, wiki ol i undervisningen min bidrar til å øke nyskjerrigheten, eller iritasjonen hos mine koleger i min klasse eller i paralell klasser såpass mye, ved siden av at jeg til stadighet prater om google doc og blogg som det mest naturlige i verden, har gjort at de har sett nytten av nettbaserte redskaper, og kommer til meg for å oppdatere seg og starte med å benytte feks blogg i sin undervisning.

Denne måten å dra med koleger på er bedre en å fortelle dem at dette skal dere benytte i undervisningen.

Da er de ikke motiverte og det kommer ikke til å fungere noe serlig, men når elevene ytrer ønske om å benytte det i undervisningen og de selv ser mulighetene fremfor problemene stiller det seg i et helt annet lys.

Ingen kommentarer: