mandag 21. april 2008

Hvilke etiske og juridiske vurderinger er knyttet til nettverksjobbing?og hvilke hensyn må jeg ta til disse i min daglige bruk og undervisning med IKT?

Netvett er en fellesbetegnelse på juridiske og etiske rettningslinjer knyttet til nettverksjobbing.

Dette er noen av de nettressursene jeg benytter i å gjøre mine elever oppmerksomme på hva man må ta hennsyn til når man benytter nett i opplæring og oppgaveløsning, blogger eller på annen måte publiserer noe under sitt eget navn.

Det krever sammtidig at jeg som leder ikke selv bryter og oppfordrer til uetisk eller ulovelig bruk av nettbaserte ressurser.

problemet er hva gjør jeg dersom jeg oppdager at en elev har en film lastet ned på sin pc og deler denne med andre elever?

Skal jeg beslagelegge pc? eller kreve at det blir slettet? ta det opp i klassen og diskutere de etiske rundt piratkopiering og nedlasting?

Eller er dette noe som underholdningsbransjen får ta tak i selv, etter som det er dems problem i og med det er digitalisert?

Skal de gjøre som nrk som har lagt ut nordkalotten 365 som en bittorrent fil som alle kan lastened gratis og i HD oppløsning?

Så lenge ikke underholdnings bransje selv legger det ut til gratis nedlasting kan ikke jeg som leder godkjenne dette men det er selfølgelig på skolen hva de gjør hjemme er litt værre, jeg får bare håpe på at holdnings skapende arbeide gjør at de i allefall tenker seg om en ekstra gang.

1 kommentar:

Bente sa...

Sakl si du har jobbet. Vil bare gi det et råd; ikke legg alle etikettene øverst på bloggen. Det er litt tungvint å rolle ned for hver gang.