Gruppa fikk i oppgave å sette inn ulike situasjoner fra problemstillingen i et system der virkning og årsak har en sammenheng. Sammenhengen kan være komplisert eller klar, kompleks eller kaos.
Kompleks sammenheng mellom årsak/virkning | Komplisert sammenheng mellom årsak/virkning
|
Kaos sammenheng mellom årsak/virkning |
|
Jeg har som tidligere nevnt prosjekt arbeide hvor jeg har latt elevene selv velge graden av ikt bruk i oppgaveløsningen, dette har jeg gjort for å la elevene i etter kant av oppgaven dele erfaringer av hvilke metoder som egner seg best til en mappe innlevering, videre fungerer dette også som en veiledning og "gullerot" for mine koleger som kansje vil lære mere om bruk av ikt(blogger, Doc....)
Jeg møter også lite motstand fra ledelsen på å benytte tid til å veilede mine koleger på dette .
Begge disse områdene områdene ligger mellom komplekst og komplisert sammenheng, mellom årsak/sammenheng
cognitive edge skriver mere om dette og Bruce McKenzie
1 kommentar:
Jeg erfarer vel også at egentlig er det ikke ledelsen som bremser. Det er mine kollegaer som synes at alt med IKT er flott så lenge det ikke tar for mye tid. Men det tar tid når man skal sette seg inn i data. Timer og netter flyr... og datatrøbbel er endel av pakka. Sånn er det bare. Det kommer en ikke unna, tror jeg. Jeg kan ikke si at kollegaene mine skal kunne spare tid på å bruke data i første omgang.
Legg inn en kommentar